plancoaching

aanpak

 

Aan een coachingstraject beginnen is een beetje zoals een lange trektocht aanvatten in een ruig landschap. Je hebt geen idee welke weg je moet volgen. Je coach kan je vergelijken met je wandelkaart. Die toont je de weg, die ondersteunt je waar nodig. Maar die kan je ook elke keer weer in je rugzak stoppen als je even alleen je weg wil zoeken. Als je de weg weer even kwijt bent, helpt ie je weer verder.

Maar hoe weet je nu of ik de juiste coach ben voor jou? Goeie vraag. Je wil weten waaraan je je kan verwachten, je wil duidelijkheid over de mogelijkheden en de aanpak.

 
1. specialisatie in planning en organisatie

Na me een 10-tal jaar te hebben verdiept in verschillende aspecten van planning en organisatie, voel ik me stevig in mijn schoenen staan om anderen te helpen in de planning en organisatie van hun werk en hun leven. Je mag er dus zeker van zijn dat ik weet waarover ik spreek en dat ik alle mogelijkheden zal afwegen en samen met jou de beste keuzes zal maken.

2. Ik neem mijn tijd

Heel wat mensen proberen de zorg voor hun gezin te combineren met een leuke job, verschillende vrijetijdsactiviteiten, vrienden, familie,... Soms weet je van geen hout meer pijlen meer te maken, heb je regelmatig ruzie met je partner omdat het echt te druk is, ben je het overzicht kwijt en weet je niet hoe je je evenwicht terug kan vinden.

Om overal terug wat meer vat op te krijgen beslis je met plancoaching te starten, hoewel je hier eigenlijk écht geen tijd voor hebt. Je wil dan ook dat de tijd die je steekt in coaching, waardevol is. Je wil die enkele prangende vragen die je hebt op het einde van een sessie echt nog kunnen stellen, zodat je naar buiten kan stappen met een voldaan gevoel en met goesting om er thuis tegenaan te gaan. Dan wil je een coach die na de gebruikelijke duur van een sessie zelf een buffer heeft voorzien, voor het geval nog niet alles écht afgerond is. Die extra 10min maken soms echt het verschil!

 
3. Stap voor stap programma

Onmogelijk om jou meer overzicht en rust te geven zonder dat mijn aanpak helder en gestructureerd is. Geen losse flodders, geen grote luchtkastelen. Mijn aanpak is gebaseerd op het succesvolle programma ‘Getting Things Done’ van David Allen. Via 5 logische stappen krijg je de dingen gedaan die je werk en je leven van je vragen:

1. Verzamelen

2. Beslissen

3. Organiseren

4. Reflecteren

5. Doen

Ik geloof sterk in de kracht van dit programma door de logische opvolging van de verschillende stappen. Elke stap is essentieel om resultaat te behalen: meer overzicht over wat er moet gebeuren met als gevolg een groter gevoel van rust.

Je kan nu wel zeggen: "Oh, ik lees even het boek van David Allen, dan weet ik alles en kan ik onmiddellijk zelf aan de slag!" Waar het lezen van het boek of het volgen van een opleiding stopt, start ik. Vaak heb je niet genoeg aan de theorie. Of heb je simpelweg de tijd en de goesting niet om een boek van 500 pagina's te doorworstelen. Je wil onmiddellijk kunnen toepassen op jouw concrete situatie. Stap voor stap gaan we door het programma, en passen we het toe op jouw werk en jouw leven.

 
4. Jouw specifieke doelen

Het stap voor stap programma is de basis van het plancoachingstraject dat je volgt. De essentie is voor iedereen dezelfde: je zoekt meer rust in de manier waarop je je leven (en je werk) plant en organiseert.

Na het intakegesprek krijg je onmiddellijk een concreet plan van aanpak. Doelen specifiek op maat van jouw situatie en de problemen die jij ondervindt. Ieders noden zijn anders, ieders doelen binnen een coachingstraject zijn anders, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: meer rust en overzicht, zowel op het werk als thuis.

 
5. tussentijds contact

Soms zit je vast. Je geraakt niet vooruit of achteruit. Iets verspert je de weg. Je weet wel hoe je het moet doen, want tijdens de vorige sessie kreeg je alle uitleg, maar je blokkeert en het lukt je niet wat je moet doen in de praktijk om te zetten.

Daarom kan je binnen je traject steeds rekenen op de mogelijkheid om tussentijds even te bellen en je meest prangende vragen te stellen. Even snel de puntjes op de i te zetten. Zaken die je opeens te binnen schieten en waarvan het antwoord je direct terug op het juiste spoor kan zetten.

 
6. planningssysteem op maat

Iedereen organiseert zijn werk en zijn leven op een andere manier. De éne zweert bij to-do lijstjes op papier, de ander staat meer te springen voor een volledig uitgekiend digitaal systeem. Waar het om draait is het systeem vinden dat bij jouw situatie past!

In het begin van het traject kies je voor een systeem op papier of voor een digitaal systeem. Beiden zijn ok, maar vragen een andere aanpak.

Natuurlijk ligt de grote nadruk op de effectieve invulling van je systeem. Als je bijvoorbeeld voor een digitaal systeem kiest, zijn er heel wat mogelijkheden op de markt. Het internet staat vol van de planningssoftware, apps en tools om overzicht te krijgen over je werk en je leven. Hoewel het natuurlijk altijd een kwestie blijft van uitproberen en zien of een bepaalde tool bij je past, neem je door een plancoachingstraject een paar grote stappen tegelijk. Ik ken heel wat systemen, heb ze zelf uitgebreid uitgetest en kan snel bepalen wat bij jou zal passen. Het bespaart je enorm veel tijd die je dan weer in andere nuttigere dingen kan steken!

 
Contact

Kerkhofstraat 2

9890 Gavere​

Tel: +32 (0)472 38 12 91

Plan- en perfectionismecoaching: evy@check-coaching.be

Loopbaancoaching: evy@sparkle-loopbaancoaching.be

BE60 0018 0205 3670

​0667.831.043

  • Black Facebook Icon