top of page

We wachten 10.950 minuten per jaar



Wist je dat we per dag gemiddeld een half uur aan het wachten zijn? Dat lijkt niet veel, maar stel je dat eens voor per jaar. Dan wachten we in totaal 10.950 minuten of 182 uur. Als je 80 wordt, heb je 14.560 uur of 607 dagen gewacht!


Wachten is voor iedereen anders. Wachten op je computer die opstart kan voor jou anders zijn dan voor je collega. Terwijl jij snel even een paar telefoontjes afhandelt, zit je collega wat voor zich uit te staren tot zijn computer klaar is om erin te vliegen.


We wachten ook vaak op anderen. Op een mail van je baas. Op het verlossende telefoontje na een spannende sollicitatieprocedure. Op het resultaat van een slopend onderzoek dat je onderging in het ziekenhuis.


Jammer genoeg heb je vaak geen invloed op de ‘wachttijd’. Dat frustreert. Je baas zal je mail beantwoorden wanneer hij daar de tijd voor neemt. Je zal het verlossende telefoontje krijgen wanneer je toekomstige werkgever helemaal zeker weet dat hij jou in dienst wil nemen. En het resultaat van het onderzoek zal je pas krijgen wanneer je onderzoeken via het labo en 3 gespecialiseerde artsen zijn gepasseerd.


Bovendien zijn we meestal op heel wat zaken of mensen tegelijk aan het wachten.

Hierdoor vergeten we waar we precies op aan het wachten zijn.


Hoe hou je nu overzicht en controle over de dingen waar je op aan het wachten bent?

Hou een ‘wachten op-lijst’ bij als vast onderdeel van je to-do lijst.



Stel je voor: je bent gestart met een groot nieuw project, zoals de verbouwing van je zolder of een nieuw project op het werk. Wat heb je dan nodig? Een budget natuurlijk! Zonder budget kan je niet van start gaan. Je gaat na bij je baas op welk budget je mag rekenen.


Zo ziet je wachten op-lijst er dan uit:

  1. Noteer waarop je precies aan het wachten bent: “Aan baas budget voor nieuw project gevraagd.”

  2. Noteer de datum waarop je precies gestart bent met wachten: “13/01/2018”.

  3. Noteer de datum waarop je antwoord zou willen hebben: “23/01/2018”.


Check regelmatig je wachten op-lijst of breng een herinnering aan zodat je opnieuw contact kan opnemen als je op de uiterste datum nog geen antwoord op je vraag kreeg. Verwijs dan naar de datum waarop je de vraag gesteld hebt. Mensen schieten sneller in actie als ze vriendelijk gewezen worden op de tijd die je al op antwoord wacht.

EN je geeft de indruk een heel professionele planner te zijn ;-)



PS: Wil je graag weten hoe je in je mailbox bijhoudt op welke antwoorden je nog aan het wachten bent? Dit komt uitgebreid aan bod tijdens mijn opleiding mailbeheer 'Baas over je mails'.


Kommentare


bottom of page